søndag 22. mars 2009

k a t e m o s s



Foto: Christopher Furlong

Så er Kate Moss på plass i Oslo på permanent basis. Frosset i en positur som jeg ser for meg kan bli ubehagelig i lengden, om den ikke er det fra første sekund.
Enten man liker det eller ei samler Christian Ringnes på skulpturer av kvinner, og resultatet av dette er å finne i hans seneste prosjekt, den nyoppussede Folketeaterbygningen.

"Spinx" er laget av den britiske kunstneren Marc Quinn. Etter å ha arbeidet med en serie portretter av mennesker som medfødt eller fordi de har måttet amputere mangler kroppslemmer, og av den grunn jo ikke oppfyller kravene til vellykkethet i vårt kroppsfikserte samfunn (mest kjent er kanskje Alison Lapper som i flere år stod på Trafalgar Square). Ønsket Quinn å portrettere det som kan sees på som det motsatte. Moss er absolutt et ikon i vår tid. En kvinne som blir idolisert på grunn av sitt heldige utseende.
Så kan man jo diskutere om dette er en form for samfunnskritikk som fungerer godt eller ikke..

Det nederste fotografiet viser en annen skulptur av Quinn som jeg finner mye mer fasinerende. Jeg liker hvordan babyen motvirker tyngekraften og svever like over bakken. Enkelt virkemiddel kanskje, men det funker for meg på en kveld som denne.

1 kommentar:

søtenikken sa...

æ trur kanskje æ ønske mæ en menneskestatue i større format enn den torsoen æ allerede har ;)