lørdag 24. oktober 2009

e t e r n i t

Foto: privat

Endelig har jeg lært meg hvordan man publiserer større bilder i blogspot. Ganske enkelt i grunn, jeg måtte bare opprette en Flickr-profil for å få det til.

Velger å feire med noen eternit-plater! Jeg liker å ta bilder av detaljer og overflater når jeg er ute i verden med fotoapparat, og dette bildet er et resultat av det. Fotografiet er tatt på Myre i Vesterålen, hvor moren min kommer fra.
Et ganske falleferdig hus i grunn, men platene holder stand. Så var de jo laget for å vare for evig, navnet kommer av et engelske ordet eternity.

Disse platene ble brukt på mang et etterkrigshus her i Norge, før man kom frem til at asbesten som platene innholder er svært helsefarlig. Eternittplatene ble forbudt på slutten og 70-tallet, og skal i dag behandles som spesialavfall.

1 kommentar:

Lynet og Den Sorte Pil sa...

Farmoren min bodde i et grønt hus med eternit plater rundt. Ja, for det så jo liksom pakket inn ut. Det var et skikkelig stygt hus. Godt hun flytta.